Rijkswaterstaat renoveert en vervangt de komende jaren een flink aantal bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in de provincie Zeeland.
Veel bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland stammen uit de jaren ’50 tot ’80 van de vorige eeuw. Deze objecten zijn op leeftijd en toe aan renovatie. We zorgen ervoor dat (vaar)weggebruikers ook in de toekomst vlot en veilig op hun bestemming aankomen.
Bekijk de video over de grootste onderhoudsopgave ooit in Zeeland. Kom erachter waarom al deze werkzaamheden nodig zijn, wat onze aanpak is en wat de gevolgen zijn voor de bereikbaarheid voor het weg- en vaarwegverkeer.
Zeeland: Wonen, werken en recreëren op de rand van land en water.
Met de drukste vaarroutes van Europa. En met een gezonde landbouw, visserij en industrie.
In Nederland hebben we een van de beste netwerken van wegen, vaarwegen en waterwerken ter wereld. Daar zijn we trots op en dat willen we zo houden. Daarom is Rijkswaterstaat, ook in Zeeland, continu bezig met onderhoud aan bruggen, tunnels, sluizen en andere waterwerken.
Veel van deze infrastructuur is al aardig op leeftijd. Om Zeeland ook in te toekomst veilig, bereikbaar en leefbaar te houden krijgen veel van deze werken de komende jaren een grote onderhoudsbeurt. Sommige bruggen en sluizen moeten gerenoveerd worden, anderen moeten we deels vervangen.
Tijdens iedere renovatie of vervanging benutten we meteen de mogelijkheid om onze bruggen, wegen, sluizen en waterwerken slimmer en duurzamer te maken. Zo voorzien we de Krammersluizen, tijdens de renovatie, van een innovatief systeem om zoet en zout water gescheiden te houden. Hiermee besparen we energie en maken een snellere doorvaart mogelijk.
De werkzaamheden moeten we zorgvuldig plannen. Dit vraagt om een goede afstemming binnen Rijkswaterstaat, met andere overheden, belangenorganisaties, bedrijven, gebruikers en omwonenden. We wegen telkens af welke werkzaamheden op dat moment de meeste aandacht verdienen. De meest urgente projecten pakken we als eerste aan.
Tot aan een renovatie zal de kans op storingen toenemen. Omdat Rijkswaterstaat veiligheid altijd vooropstelt, moeten we soms ook tussentijds onderhoud plegen. In het uiterste geval gaat een brug of sluis dan tijdelijk dicht. Met de vele onderhoudsprojecten die op stapel staan is hinder voor de scheepvaart en het verkeer onvermijdelijk. Rijkswaterstaat doet er alles aan om dit te beperken. Als er afsluitingen nodig zijn, houden we deze zo kort mogelijk. Intussen informeren we u over geplande werkzaamheden, storingen en de actuele verkeerssituatie. Zo kan iedereen goed voorbereid op weg.
Wilt u weten wat er de komende jaren in uw omgeving gaat gebeuren? Kijk dan op rws.nl/bereikbaarZeeland. Bent u schipper? Kijk dan op vaarweginformatie.nl voor een overzicht van de actuele werkzaamheden.
Meer informatie? Kijk op rws.nl/bereikbaarzeeland
Projecten in Zeeland
In Zeeland zijn de komende jaren verschillende projecten gepland om de regio bereikbaar te houden. Op onderstaande kaart vindt u een aantal projecten die op korte termijn plaats vinden of in de toekomst veel impact zullen hebben. Een compleet overzicht van geplande projecten is te vinden op de pagina Projecten.
Klik op de gele pointers om de specifieke projecten te bekijken. Als een project niet aanklikbaar is, volgt meer informatie zodra dit beschikbaar is. De kaart geeft geen volledig overzicht van alle projecten. De planning kan nog wijzigen.
In Zeeland zijn de komende jaren verschillende projecten gepland om de regio bereikbaar te houden. We hebben in deze kaart een overzicht gemaakt van deze projecten.
Vooral op drukke en belangrijke routes en knooppunten geven de werkzaamheden veel hinder in Zeeland. Weggebruikers adviseren we daarom voor vertrek de verkeersinformatie te checken op de website Rijkswaterstaat Verkeersinformatie of van A naar Beter . Ook vindt u hier tips voor alternatieven zoals met de fiets of het ov naar het werk, thuiswerken of buiten de spits reizen. Vaarweggebruikers kunnen terecht op Vaarweginformatie .
Planning bereikbaar Zeeland
De komende jaren renoveren en vervangen we 8 sluizen, 5 beweegbare bruggen, 5 vaste bruggen, verschillende wegen en 5 waterwerken in de provincie Zeeland. Om de regio bereikbaar te houden, spreiden we de onderhoudsprojecten over vele jaren. De planning hiervan kan nog veranderen. Dat heeft te maken met het verloop van projecten, de staat van de infrastructuur, verloop van aanbestedingen en beschikbare mensen.
Op meerdere bruggen vervangen en renoveren we onderdelen. Op de Vlakebrug renoveren we alle bewegende delen. Op de Tholensebrug ronden we de vervanging van de voegovergangen af. Ook vervangen we de verlichting en voeren we inspecties uit met het oog op toekomstig groot onderhoud aan de brug dat na 2030 plaatsvindt.
Op de Kreekrakbrug (N289) vervangen we het asfalt, de vangrails en de schampkant van de brug. De bypass van de Grevelingensluis (den Ysere Ryve) en van Zandkreeksluis (Hongersdijckbrug) krijgen ook beiden een nieuwe laag asfalt.
Het onderhoud aan de Oosterscheldekering gaat onverminderd door: we renoveren 6 bewegingswerken en de hydraulische installaties krijgen groot onderhoud. De 1ᵉ schuifaanslagen worden vervangen en we vervangen de elektriciteitskabels van de kering. Aan de Noordzeezijde van de kering ronden we vervanging van de leuning en plaatsing van nieuwe hekwerken en bordessen af. Ook aan de Oosterscheldezijde wordt de leuning over de gehele lengte van de kering vervangen.
Bij de Zandkreeksluis ronden we de werkzaamheden aan de remming- en geleidewerken af en stabiliseren we het verzakte oostelijke sluishoofd. Ter voorbereiding op de renovatie van de Zandkreeksluis voeren we veel ontwerpwerk uit. De realisatie daarvan start in 2026.
Op 11 oktober 2024 is de Nieuwe Sluis in Terneuzen, onderdeel van de Noordzeesluizen, officieel geopend. De sluis wordt in 2025 stapsgewijs door de scheepvaart in gebruik genomen.
In de westkolk van de Kreekraksluizen vervangen we de haalkabels en veerbuffers, reviseren we de deurgeleidingen en voeren we onderhoud uit aan de elektromotoren.
De renovatie aan het Krammersluizencomplex is een van de grootste projecten in Zeeland. Met de renovatie maken we het sluizencomplex sneller, duurzamer en visvriendelijker. Voorbereidingen om de renovatie vanaf 2026 uit te voeren gebeuren in 2025. Van overname van vast onderhoud door de aannemer, tot de vele ontwerpen die moeten worden uitgewerkt.
Op de rijkswegen A58, N57, N59 en N61 vervangen we de lichtmasten voor slimme LED-verlichting. Langs de A58 en N57 planten we op een aantal locaties nieuwe bomen.
Ook voeren we levensduurverlengend onderhoud uit aan het asfalt, maaien we bermen en onderhouden we de watergangen langs de wegen. Waar nodig vervangen we de vangrails.
In 2026 begint de realisatiefase van de renovatie van de Krammersluizen. We bouwen het spui- en vismigratiemiddel en een luchtfabriek voor het nieuwe bellenscherm in de duwvaartsluizen. We renoveren Jachtensluis 2 en starten met de verandering van de eerste sluisdeuren. In 2027 realiseren we het bellenscherm en renoveren we beide duwvaartsluizen, Jachtensluis 1 en de basculebrug.
Ook het groot onderhoud aan de Zandkreeksluis start in 2026. Alle onderdelen van de sluis worden vervangen of gerenoveerd. Zo vervangen we de verouderde bedienings-, besturings- en bewakingssystemen. Ook conserveren we de sluisdeuren en renoveren of vervangen we verschillende installaties zoals aandrijfwerken, nivelleersystemen en verkeersregelingen.
Op de Oosterscheldekering renoveren we de hydraulische installaties, schuifaanslagen en bewegingswerken, en behouden we de schuiven. De voegovergangen van de N57 over de Oosterscheldekering worden vervangen en de weg wordt opnieuw geasfalteerd.
De draaibrug Sas van Gent en de bruggen over de Oostsluis van de Noordzeesluizen krijgen groot civiel onderhoud. Beton- en staalconstructies worden hersteld en geconserveerd, en het wegdek wordt vernieuwd.
Op de Slaakbrug en de Bathsebrug vervangen we de opleggingen en de voegovergangen. Op de Vossemeersebrug vervangen we de voegovergangen en krijgt de brug een nieuwe laag asfalt.
Ook het onderhoud aan de Noordzeesluizen gaat door. In 2026 en 2027 gaan we de Westsluis geschikter maken voor binnenvaart. Zo ontwikkelen we kleinere bolders die beter benaderbaar zijn en maken we extra rijen met haalkommen.
Op de wegen A58, N57, N59 en N61 voeren we onderhoud uit aan het asfalt, de vangrails, bermen en viaducten. Op verschillende locaties worden nieuwe bomen aangeplant.
In 2028 voeren we groot onderhoud uit aan de draaibrug Sluiskil: betonconstructies worden hersteld, staal wordt behouden en het wegdek van de brug wordt vernieuwd. Verschillende installaties van de Westsluis in het Noordzeesluizencomplex krijgen een upgrade en vanaf 2029 voeren we civiel groot onderhoud uit aan de bruggen over deze sluis.
Vanaf 2028 worden ook de Bergsediepsluis, Grevelingensluis en Roompotsluis gerenoveerd. Het gaat dan om de elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties en vernieuwing van de besturingssystemen. Op de Oosterscheldekering renoveren we de hydraulische installaties, schuifaanslagen en bewegingswerken en behouden we de schuiven.
Op de wegen A58, N57, N59 en N61 voeren we regulier en groot onderhoud uit aan asfalt, viaducten, vangrails en bermen.
De Vlaketunnel en het Dampoortaquaduct worden na 2030 gerenoveerd. We voeren groot onderhoud uit en vervangen de besturings-, bedienings- en veiligheidssystemen. Ook renoveren of vervangen we de vaste bruggen over het Schelde-Rijnkanaal. Dit zijn de Tholense Brug, Slaakbrug, Vossemeersebrug, Bathse Brug en de Kreekrakbruggen. Per brug bepalen we in de komende jaren daarvoor de beste aanpak.
Veiligheid voorop
Omdat we niet alles in Zeeland tegelijk kunnen aanpakken, moeten sommige objecten zoals bruggen en viaducten langer op hun opknapbeurt wachten. Dit betekent dat de kans op storingen toeneemt. Tot aan de werkzaamheden houden we ze extra in de gaten. Het kan zijn dat we tijdelijke maatregelen moeten nemen. Denk aan het verlagen van de snelheid, geen vrachtverkeer toelaten of een rijbaan afsluiten voor een spoedreparatie. Veiligheid staat altijd voorop.
Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden in Zeeland?
We werken aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Een groot deel daarvan is aan renovatie of vervanging toe. In het magazine van Rijkswaterstaat leest u hoe we Zeeland bereikbaar houden.