Nieuwsbericht

Grootschalige controle olie-en gasplatforms op de Noordzee

Gepubliceerd op: 1 mei 2024, 13.25 uur - Laatste update: 7 mei 2024, 14.44 uur

4 specialisten van Rijkswaterstaat controleren vanaf 29 april 2024 4 dagen lang zo’n 600 olie- en gasplatforms op het lozen van mogelijke vervuilingen. Het team stapt daarbij aan boord van een vliegtuig van de kustwacht, die voor dit doel 3800 km vliegt.

De controle is deel van de zogenaamde ‘Tour d’Horizon’; een samenwerking met 6 buurlanden om vervuiling van olie en andere schadelijke stoffen in de Noordzee te monitoren. Mogelijke verontreinigingen worden onderzocht en gerapporteerd, ongeacht of deze afkomstig is van off-shore installaties of zeeschepen en doorgegeven aan de lidstaten.

Het Kustwachtvliegtuig is maandag 29 april 2024 vanuit Schiphol vertrokken richting Stavanger in Noorwegen. In de eerste 2 dagen van de Tour d’Horizon is een deel van de platforms gecontroleerd en zijn er geen verontreinigingen aangetroffen.

Op de 3de dag zijn een aantal verontreinigingen vanuit de lucht aangetroffen. Deze zijn gemeld bij de verantwoordelijke lidstaat.

De volgende dagen zijn inspecties in het Engelse- en Noorse deel van de Noordzee waarna het vliegtuig donderdagavond 2 mei 2024 weer land op Schiphol.

De 4 specialisten van Rijkswaterstaat aan boord zijn zogenaamde ’Aerial Officers’ ; speciale opsporingsbeambten opgeleid voor dit doel. De bemanning bestaat uit een: piloot, co-piloot, sensor operator (voor gebruik, inzet en interpretatie van de opsporingsapparatuur), mission commander (leider van de missie) en een technicus voor het dagelijks onderhoud van het vliegtuig.

Deze laatste gaat mee aangezien er meerdere dagen op buitenlandse vliegvelden wordt overnacht. Voor opleidingsdoeleinden vliegen nog 2 Aerial Officers mee.

Ik vind dit ontzettend mooi en interessant om te doen. We vliegen op een hoogte van 300 tot 5000 voet (100 tot 1500 m). We zitten achter een console met grote beeldschermen. We hebben koptelefoons op en praten via microfoons, anders kunnen we elkaar niet verstaan vanwege de herrie.

Ben Frederiks , Luchtwaarnemer bij Rijkswaterstaat

Europese samenwerking

De Tour d'Horizon is een roterend en willekeurig gepland en uitgevoerde monitoring door een van de zes landen aan de Noordzee. Om vervuiling van olie en andere schadelijke stoffen in de Noordzee te monitoren werken naast Nederland ook België, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk hier aan mee. Deze afspraken zijn onderdeel van het Akkoord van Bonn.

Verontreinigingen in het Nederlandse deel van de Noordzee

Ook tijdens de Tour d’Horizon blijft het Nederlandse gedeelte van de Noordzee vanuit de lucht onder toezicht. Op Schiphol staat het tweede vliegtuig van de Kustwacht paraat waarmee dagelijks patrouilles boven de Nederlandse Noordzee worden uitgevoerd.

Het opsporen en opruimen van verontreinigen op zee is een van de taken van Rijkswaterstaat. Hiervoor wordt niet alleen het Kustwachtvliegtuig ingezet maar wordt ook de kennis van de zeegaande schepen van Rijkswaterstaat ingezet en worden er dagelijks satelliet opnames van de Noordzee gemaakt en bekeken.

Ook buiten de Tour d’Horizon om blijft het Nederlandse gedeelte van de Noordzee vanuit de lucht geobserveerd. Op Schiphol staat het tweede vliegtuig van de Kustwacht paraat waarmee de dagelijks patrouilles boven de Nederlandse Noordzee worden uitgevoerd.